Streaming af undervisningen

Et stigende behov for streaming indenfor uddannelse

Behovet for fleksibilitet er stigende, stort set alle steder, det begynder også at gøre sig gældende i uddannelsessektoren.

Et tilbud om streaming af undervisningen, kan være med til at efterkomme den efterspørgsel på fleksibilitet. De studerende kan have stor gavn af selv at kunne vælge, hvornår de vil deltage online, og hvornår de vil være fysisk til stede. I princippet kan hele uddannelsen lægges op og gennemføres online.

Fleksibiliteten i at kunne følge undervisningen hjemme nogle dage, kan gøre den helt store forskel for studerende med særlige behov. I sidste ende kan det være forskellen på, om de gennemfører eller overhovedet søger ind på uddannelsen. Specielt studerende med børn, fysiske og psykiske handicap eller studerende, der bare har langt til uddannelsesinstitutionen, kan få stor gavn af streaming.

Fleksibilitet på sted, men hvad med tid?

Skal undervisningen tilrettelægges, så den 100% passer ind i hver enkelt studerendes hverdag, kan man kigge nærmere på ”video on demand”. Hvis du ikke nøjes med at streame men også optager en forelæsning, kan optagelserne ligges op på en server, som de studerende kan tilgå via intranet eller lignende. Derved vil man selv kunne vælge, hvor og hvornår man ønsker at se den givne forelæsning. Ved ”video on demand” er direkte tovejskommunikation, mellem studerende og underviser dog ikke en mulighed da det ikke er en live transmission.

Project Manager René Østergaard fortæller:

”Man skal gøre op med sig selv, hvor god kvaliteten skal være på lyd og billede, om det skal ligge tilgængeligt efterfølgende på en server, om der skal være tovejskommunikation, om kameraet skal følge underviseren m.m. Alle disse parametre er vigtige i forhold til, hvilke produkter der skal sammensættes til den rigtige løsning for det givne uddannelsessted”.

AV-arkitekt Morten Boelskifte udtaler:

”I dag kan man sammensætte en løsning med produkter af så høj kvalitet, at det ikke gør den store forskel for modtageren at undervisningen foregår online. Løsningen kan også laves så brugervenlig, at selv de mest teknikforskrækkede undervisere kan være med. Så barrierene for at komme i gang med streaming er ikke særlig store i dag.”

Eksemper på løsninger

  • En skærm, med tilhørende højttalere og mikrofon, hængende bagerst i lokalet hvorpå den studerende, som deltager via video- eller webkonference, er repræsenteret med et profilbillede eller video. På den måde kan de være aktive i undervisningen uden selv at være tilstede i lokalet. De studerende logger på hjemmefra via deres egen enhed, uanset om det er computer, tablet eller telefon. Hvis kvaliteten af produkterne er høj nok, vil de studerende -der har valgt at blive hjemme- kunne deltage i dialogen med underviseren og de andre studerende på lige fod med dem, der er fysisk tilstede.
  • En touchskærm hvorpå underviseren deler skrivebordet fra sin computer, således de studerende -der deltager online- vil kunne se det på deres egen computer.
  • Et kamera til de undervisere, der foretrækker at bruge whiteboard eller almindelig tavle, så hjemmeblevene studerende også kan følge med. Kameraet kan eksempelvis fås med voicetracking, så det altid peger i retning af den talende f.eks. underviseren, eller den studerende med et givent spørgsmål.
  • Et videoproduktionssystem, der håndterer og distribuerer streamet og optagelsen som eksempelvis Pearl-mini fra Epiphan.

Mere info om streaming?

Vil du vide mere om streaming, er du altid velkommen til at kontakte os eller sende os dit nummer, så ringer vi dig op.