ISE 2023 – Trends og tendenser

I starten af februar havde AVC sendt en delegation afsted til Barcelona til Integrated Systems Europe 2023, for at holde sig opdateret på de seneste trends og nyheder i AV-branchen. Messen var godt besøgt, med ca.1.300 udstillere og ca. 90.000 gæster.

Vi tog en snak med Produktchef Thomas Olsen om hvad der rørte sig på dette års ISE i Barcelona, og Thomas fortæller nedenfor om de trends og nyheder han har oplevet på messen i år.

Projektormarkedet

Trenden med at lampeprojektorer vil forsvinde og det vil være laser og LED som lyskilde der fremadrettet bliver anvendt, forsætter. Det gør, at man opnår en meget lang levetid på lyskilden i en projektor (ca.20.000 timer). Producenterne har meget fokus på de mere lysstærke projektorer, med lysstyrke på 8.000 –20.000 ANSI Lumen, og som kan bruges i store kantiner, auditorier, udstillinger, konferencesale m.v. Der blev vist gode eksempler på ”pixel-mapping”, hvor man med en projektor belyser et tilpasset område, så man kan give ”døde objekter liv”. Denne teknik anvendes, når man belyser en bygning, en figur, en bil eller andet. Det er stort set kun fantasien der sætter en grænse for, hvad man kan belyse med en projektor, og i de lidt større setups anvendes der flere projektorer der skyder fra forskellige vinklerm, så man kan oplyse en bygning eller f.eks. alle 6 sider på en stor svævende terning osv.

LED-løsninger

LED bliver bedre og bedre, og det er nogle meget flotte løsninger, der bliver vist frem. Der var nogle gode eksempler på ”3D-løsninger”, hvor man benytter det synsbedrag der kan laves, når man har en LED-skærm, der kører rundt om et hjørne enten i 90 grader eller i en blød bue. Med det rette indhold kan man derved give en oplevelse af dybde i billedet som en 3D-effekt, uden der skal benyttes 3D-briller. Her er der virkelig nogle fantastiske muligheder for fremtidige løsninger i ishockeyarenaer, håndboldhaller, signage-løsninger i shopping centre m.v. Hardwaren er klar – så nu skal der blot udtænkes indhold, der udnytter skærmenes muligheder.

LED-skærme er blevet en stor del af ISE-messen og der blev vist både ALL-IN-ONE LED løsninger, samt high-end Micro-LED løsninger i både 4K- og 8K-opløsning og ikke mindst løsninger med 21:9 format. Messen i 2023 vil formentlig være startskuddet på dette nye billedformat. Frem til nu har branchen haft fokus på 4:3, 16:10 og 16:9, som de videoformater producenterne har arbejdet med. Nu er der så kommet det nye 21:9 format, som blev præsenteret på flere stande, med et fokus primært på displays der skal indgå i Microsoft Teams løsninger med layout og funktionaliteten ”Front Row”. 21:9 formatet forventes dog også at vinde frem til digital skiltning, eller som den primære skærm i auditorier m.v., hvor loftshøjden i lokalet er den afgørende faktor for hvor stor en LED skærm der er plads til.

LG

LG havde en flot stand med mange spændende løsninger. De gjorde meget ud af at vise i hvilke sammenhænge udstyret kan bruges. De gennemsigtige OLED skærme var et højdepunkt. OLED giver nogle meget interessante muligheder, og LG har blandt andet udvidet den del af sortimentet med en 32”. De har også opdateret deres gennemsigtige LED-folie med meget kraftigere lysstyrke, så nu kan der leveres et produkt på hele 4000 NIT til vinduespartier eller andre glasoverflader, hvor en gennemsigtig LED-løsning kunne være en virkelig spændende mulighed. Den 272” store LED-skærm i 8K opløsning som var monteret på en væg foran LG’s stand, var også ganske imponerende og er formentlig blandt de bedste Premium LED-skærme på markedet. LG fremviste også en scene med 2 store LED-vægge i en vinkel, og her kunne man få inspiration til nogle af de mange muligheder man får, ved brug af LED-vægge som ”baggrund” i TV-produktioner.

Samsung

Samsung brugte en del plads på at tale om bæredygtighed, og de har et mål om at være CO2 neutrale inden for en årrække. Man har nu udviklet en teknologi hvor man ”bruger” CO2 som en af ”ingredienserne” i eksempelvis plastdele i deres produkter. Ligeledes forsøger man at reducere indholdet af ”knappe ressourcer”, ved genbrug af andre produkter. Der var også produktnyheder fra Samsung, bl.a. 2 nye udendørs LED-serier på hhv. 7000 og 8000 NIT. Der var en flot opdatering af Premium-løsningen ”the Wall”. I den nye ”B-version” får man en forbedret kontrast, mørkere sortniveau samt en bedre refleksfri overflade på skærmen, så lyskilder stort set ikke spejles i denne flotte LED løsning. Samsung er ligeledes inden længe klar med en The Wall løsning i 0,6 mm, så der kan laves en 110” løsning i 4K opløsning, som vil være den perfekte (og eksklusive) afløser for eksisterende videovægs-løsninger bestående af 2×2 55” videovægs-skærme.

AI trender i AV

En anden trend på dette års ISE-messe er kunstig intelligens (AI /Artificial Intelligence) i kameraer. Man vil benytte AI til at vælge de bedste billeder af deltagerne fra de forskellige kamera der er monteret. Nye intelligente 315/ 360graders kameraer er på vej, og de vil ofte indgå i intelligente løsninger sammen med eksempelvis videosoundbars.

Det nye kamera stilles på mødebordet, hvor deltagerne sidder fysisk i et møde og ved hjælp af AI teknologi vil systemet så klippe billeder sammen. Det betyder at når deltagerne ved mødebordet kigger ind over bordet i en samtale, vil kameraet på bordet videresende relevante billeder, og når en eller flere deltagere så kigger på skærmen på væggen, så vil billeder fra videosoundbarens kamera blive sendt videre, så man i bedst muligt omfang, får en slags øjenkontakt med de aktive deltagere i mødet.

Ideen med et ”360 graders kamera” på bordet er ikke ny, der har tidligere været løsninger på markedet, men ingen af disse har været Microsoft Teams godkendte og de vil derfor heller ikke kunne benytte den AI teknologi som Microsoft sammen med kameraproducenterne nu er i gang med at udvikle. Hele ideen med disse kameraskift mellem deltagerne i et videomøde er, at give eksterne deltagere en meget bedre oplevelse af hvad der foregår i det fysiske mødelokale, og give disse eksterne deltagere en bedre mulighed for at se den der taler i mødelokalet ”direkte i øjnene” og bedre se kropssprog m.v.

På messen fremviste en den norske producent Huddly et avanceret multi-kamera system. Her binder de 3 stk. L1 kameraer sammen i en løsning hvor systemet selv skifter mellem de 3 kameraer, zoomer ind, laver fine overgange, osv., så man får samme oplevelse som vi oplever fra TV-produktioner og film, og helt uden der skal sidde en eller flere personer og styre teknikken.

God lyd og loftmikrofoner

Den store efterspørgsel på god lyd, som vi har oplevet de seneste år, betyder at producenterne ligeledes har fokus på dette område og fortsat udvikler på deres meget efterspurgte high-end modeller. Sennheiser fremviste en mindre model som supplering til deres velkendte TCC-2, og Shure har også udvidet sortimentet på dette område, med avancerede loftmikrofoner i forskellige former og farver.

Den finske producent Genelec kommer med en ny serie af aktive dante højttalere, der kan monteres enten direkte i loft eller som pendel nedhængt fra loftet. Lydkvaliteten er den sædvanlige og fantastiske lyd som Genelec er kendt for. De nye højttalere er udviklet ud fra 4430-serien, og er derfor udstyret med særdeles kraftige enheder, og skal blot forbindes med et netværkskabel til en PoE switch i et Dante-netværk, hvor man så kan opnå de mange fordele dante-lyden giver, nu også i lofthøjtalere med fantastisk lyd.