InfoComm-messen 2023 i Orlando

Infocomm-messen i Orlando er en meget vigtig begivenhed for AV-markedet i USA med omkring 700 udstillere og cirka 30.000 gæster, primært amerikanere. Her følger et overblik over væsentlige nyheder og trends fra messen.

LED og Front row

LED-løsningerne tiltrak igen stor opmærksomhed, og Samsung, LG og NEC præsenterede imponerende ALL IN ONE løsninger i FULL HD, 4K, 5K og helt op til 8K opløsning. Der blev vist færdige løsninger i 21:9 format, som passer perfekt til Microsoft Teams Front row layout. Front row layout giver mulighed for at vise mere information på én gang i et Teams-kald. Udover at dele et dokument kan man nu se remote-deltagerne nederst i billedet og samtidigt se information fra chat-funktionen i opkaldet.

Virtuel produktion og corporate broadcast

Der blev også vist eksempler på “virtual production”, hvor LED-skærme bruges som baggrund i optagelser med et eller flere kameraer. Ved at have personer og objekter i forgrunden kan man skabe flotte videoer, der giver seeren illusionen af, at personerne er til stede i en given situation eller kulisse, selvom alt foregår i et kompakt studie. Denne teknologi åbner mange muligheder for firmaer, der ønsker at lave corporate broadcast med en LED-skærm og et kamera-setup, da de nu kan producere professionelle videoer eller livestreame som fra et stort filmstudie.

3D uden brug af briller

Et andet interessant element var et setup med flere sammensatte LED-skærme, der gik rundt om et eller flere hjørner og viste 3D-indhold uden brug af briller. For at opnå den optimale 3D-effekt skal tilskueren blot stå inden for et afgrænset område/vinkel. Denne teknologi kan give reklamer og andre budskaber optimal opmærksomhed og forventes at tiltrække flere brugere, når der investeres i den egnede hardware og udvikles content til at udnytte den 3D-effekt, der kan skabes.

Projektorer

På projektorsiden blev der vist fine eksempler på blending, hvor flere projektorer bruges til at lave et samlet billede, muligvis et bredt billede sammensat af 2 eller 3 projektorer. Der blev også demonstreret eksempler på Pixel Mapping, hvor man projekterer på et objekt eller en bygning og tilretter content, så eksempelvis vinduer i en bygning ikke belyses, hvilket giver mulighed for at forvandle objekter eller bygninger til en hel anden oplevelse eller kulisse.

Loftmikrofoner

Der er fortsat stor fokus på god lyd fra loftmikrofoner. En nyhed indenfor dette segment er Shure’s kommende model MXA 902, der har en lofthøjttaler integreret i samme produkt.

Videosoundbars

Markedet for videosoundbars er også interessant, og der var flere nyheder. Wolfvision præsenterede et high-end produkt til BOYM, som kan administreres centralt. Crestron viste deres nye videosoundbar med Android-platform, der kan administreres fra XIO Cloud samt Intune (Teams). Sennheiser fremviste 2 nye og egenudviklede videosoundbars, der kommer på markedet i efteråret. Den store model understøtter Dual Screen via 2 x HDMI. Jabra præsenterede deres nye Panacast enhed med indbygget Android som supplement til deres populære Panacast 50. Det er en videreudvikling af Panacast 50, der nu får mulighed for at blive et selvstændigt system sammen med et touchpanel og udgøre en MTR-løsning. Den nye videosoundbar fra Jabra forventes klar til levering i løbet af Q3.

Trådløse bordmikrofoner

Crestron viste også nye trådløse bordmikrofoner, der anvender DECT-teknologi. Op til 4 af disse mikrofoner kan kobles sammen i et system. Disse fik meget stor opmærksomhed, og Crestron brugte en stor del af deres stand til at vise deres 3 nyheder: videosoundbar, trådløse bordmikrofoner med højttalere samt en ny serie af desk-booking paneler/systemer.

Professionelle fladskærme

På det almindelige LFD-marked blev der præsenteret væsentlige nyheder i form af skærme i 21:9 format i størrelserne 82” og 105”. Den store 105” skærm vil sandsynligvis være mest interessant, da frontrow layout kræver en stor skærm til at vise indholdet i det reserverede vindue. De største skærme i 16:9 format, som vi kan forvente at se fremadrettet, vil være op til 110” (LG) og 98” (Samsung). Når der er behov for endnu større skærme, vil LED ALL IN ONE-løsninger tage over med standardstørrelser som 108”, 136”, 163” og 217”.

Udendørs signage

På markedet for udendørs signage blev der vist flere eksempler på ladestandere til EL-biler med integrerede skærme. Disse løsninger er bygget til udendørs brug i alle vejr- og temperaturforhold og giver mulighed for at vise reklamer på skærmen, der er indbygget i ladestanderen. Dette udnytter pladsen til salg af reklame, og det forventes, at vi i fremtiden vil se flere reklamer på de mange kommende ladestandere til el-biler i det offentlige rum.